Vi laver rigtig mange forskellige ting i Kibæk Fotoklub. Nogle gange sidder vi stille i klublokalet og tilegner os ny teoretisk viden eller kigger flotte billeder på storskærmen. Denne klubaften var slet ikke sådan. Langt fra!
Lotte havde en drøm om at lave nogle spektakulære billeder ved at bruge mel, og vi andre var lette at overtale. Vi vidste jo ikke, hvad vi gik ind til. Jeg tror, vi alle blev meget overraskede på den meget gode måde.
Sådan gør du
Det er faktisk slet ikke teknisk svært at lave flotte mel-billeder, men punkt 2 og 3 nedenunder kan godt være udfordrende.
- Køb en masse mel. Det behøver ikke være et bestemt mærke. (Vi brugte 10 kg på en aften)
- Find to modeller, som ikke er sarte eller bekymrede over, om der kommer mel i lommerne eller ind i ørene
- Dernæst skal du kan finde et sted at gennemføre projektet, helst hvor du ikke behøver gøre rent bagefter
- Du skal også bruge lys. En, to eller tre lamper afhængig af dine muligheder og hvad du gerne vil opnå. Du kan bruge både flash eller fast lys
- Opstil dine lys
- Indstil dit kamera
- Kast nogle kg mel på modellerne og skyd en masse billeder
- Varier eventuelt din lysopsætning ved at tilføje farvefiltre på en eller flere af dine lamper
- Nyd oplevelsen
Opstilling af lys
En god start, før du går i gang, er at prøve at overveje hvordan lys vil opføre sig, når du kaster rundt med mel.
Helt generelt er mel, støv, vand og røg flot hvis det belyses bagfra. Det betyder en lampe bag ved modellen. Mel kan naturligvis også oplyses forfra – Det giver bare et andet udtryk.
Sæt også gerne også en lampe forfra, måske lidt skråt på modellen og hævet, så den lyser nedad.
Ved billederne med Heidi er der brugt tre flash:
- En flash uden softboks bag ved modellen, og lidt til højre for kameraet, til at oplyse melet bagfra
- En flash med softboks foran og lidt over modellen, og til højre for kameraet, for at oplyse Heidis ansigt
- En flash med softboks lidt bag modellen og til venstre for kameraet, som oplyser modellens ene side
I den anden opstilling med Michelle blev der varieret mellem to set-ups:
- Set-up 1: En flash i en rigtig stor softboks foran modellen og til højre for kameraet
- Set-up 2: To LED lamper. En bag ved og en foran Michelle, så de pegede diagonalt mod hinanden med Michelle i midten
Hvis du bruger flash
Du kan med fordel indstille dit kamera og flash til manuel. Det betyder, at du selv indstiller blænde, lukkertid og ISO på kameraet, samt hvor kraftigt din flash skal lyse.
Omkring blænden kan du overveje din dybdeskarphed. Hvor stor den del af dybden i dit billede skal være skarpt. En stort blændetal giver en stor dybdeskarphed mens et lille blændetal giver en mindre dybdeskarphed.
Lukkertiden må ikke være hurtigere, end den hurtigst synkroniseringstid for dit kamera. Hvis du vælger ex 1/125s bør der ikke være problemer. Mange kameraer har en hurtigste synkroniseringstid på 1/200s eller 1/250s, så find værdien for dit kamera i manualen og hold dig under den.
Hvis du indstiller en lukkertid hurtigere end dit kameras synkroniseringstid, vil du få en mørk stribe i den ene side af dit billede. Så hvis du ser sådan en, må du benytte en langsommere lukkertid.
ISO vælger du (næsten) frit. Ved en lav ISO-værdi skal dine lamper arbejde mere end ved en høj ISO-værdi. Du kan altså fyrer flere lysglimt af hurtigere, hvis du bruger en højere ISO-værdi.
Omvendt kan høj ISO give billedstøj. Dette er meget afhængigt af kameramodel, da udviklingen inden for digitale kameraer går rygende hurtig.
Nu indstiller du hvor kraftigt lysene skal glimte. Stil hovedblitzen på en tilfældig værdi (måske 50% styrke) og lav et billede. Hvis billedet er for mørkt skruer du op for lyset, og hvis det er for lyst, skruer du ned. Dette gentager du for alle de lamper, du bruger til opstillingen.
Aftenen igennem blev der stort set ikke stillet på flashene.
Ved flashbilleder denne aften, benyttede mange fotografer indstillinger i området: Blænde f5.6, lukkertid 1/125s, ISO 400.
Da alle kameraer virker nogenlunde ens med hensyn til kombinationer af blænde, lukkertid og ISO (ofte omtalt som EV (exposure value/eksponeringsværdi)) kan du se på din sidemands billeder og opnå samme belysning som ham/hende, hvis du indstiller dit kamera magen til. Og det er smart, når vi er mange, som gerne vil lære og inspireres af hinanden.
Hvis du bruger fast lys
At arbejde med fast lys er på mange måder lettere end med flash. Du kan se præcist hvor lyset rammer, og hvordan forholdet er mellem lys og skygger.
Man kan også være flere fotografer i gang på samme tid, da der ikke er en trigger som styrer lys-udladning, men der er lys til alle hele tiden.
Men der er naturligvis også ulemper. Du får en langt mindre lysmængde at arbejde med! For at modvirke dette må du skrue på dine kameraindstillinger. Her bliver ISO din vigtigste parameter. Blænden er dikteret af dit ønske om skarphedsdybde og lukkertiden afgør om du får bevægelsesuskarpe billeder. Hvis du eller modellen bevæger sig, så det giver slørede billeder, må du bruge en kortere lukkertid.
Resultaterne
Aftenens billedmæssige resultater taler vist for sig selv. Der blev lavet masser af fantastisk flotte, sjove, anderledes og underfundige billeder. Noget som de færreste lige laver hjemme i køkkenet på en hverdags aften.
Tak til modellerne
En kæmpe stor tak til Heidi og Michelle, de to modige modeller, som valgte at bruge deres aften sammen med os. De kastede sig ud i en total ukendt opgave, hvor de blev overdængede med mel og dirigeret af en flok skøre amatørfotografer. Til gengæld var de begge super gode og billederne blev helt fantastiske.
Tak til værterne
Også en stor tak for husly og utrolig stor venlighed hos Britt og Peer. Ikke nok med at vi måtte låne ridehallen, men vi behøvede heller ikke samle mel op efter os. Og som om det ikke var nok, lavede Britt da lige en hjemmebagt kage og masser af kaffe til os.
Tusind tak til modeller og værter for en rigtig dejlig aften.