Kreativ naturfoto

1/320s, f/4.0, ISO 100, 70mm. Anemoner af Jørgen D. Vestergaard

Sker det, at du mangler inspiration til dine naturfotos?

Traditionelt har vi lært, at billeder skal være skarpe og korrekt belyste. Men det kan godt blive lidt kedeligt. Heldigvis er der nogle teknikker, som du kan anvende, når du mangler lidt ekstra spænding i dine (natur-) billeder.

 

1/1250s, f/4.0, ISO 100, 70mm. Anemone af Jørgen D. Vestergaard

Skyd gennem noget

Denne teknik er helt praktisk. Find nogle grene, græs, blade, blomster m.m. og placer dem helt tæt foran objektivet. Hovedmotivet skal ses igennem forhindringen. Du kan se resultatet direkte i søgeren, så flyt lidt rundt og se den forrygende effekt der kan opstå i forgrund og baggrund.

Effekten virker bedst ved små blændetal, så brug evt. blændeprioriteret metode (Canon: Av, Nikon: A). Metoden virker ekstra godt i modlys.

Hold godt øje med forgrund og baggrund og hvordan lys/mørke, farver og former virker i billedet.

 

 

 

1/80s, f/4.0, ISO 100, 70mm. Anemoner af Jørgen D. Vestergaard

 

1/640s, f/4.0, ISO 400, 62mm. Bregne af Jørgen D. Vestergaard

 

1/20s, f/32, ISO 100, 100mm. Panorering lodret langs med sivene. Siv af Jørgen D. Vestergaard

Bevist bevægelsessløring

Ved at vælge lange lukkertider bliver motiv, for- og baggrund slørede.

Metoden kan bruges både på motiver, som står stille, og på motiver der bevæger sig, og effekten opnås ved at objektivet eller motivet bevæges mens billedet laves på kameraets billedsensor.

Den bedste effekt ved stillestående motiver opnås med bevægelse langs med fremtrædende linjer i motivet, som eks. siv, træstammer, linjer i landskabet osv. Har dit motiv ikke fremtrædende linjer, eller vil du bare opnå en anden effekt, kan du også rotere objektivet mens billedet optages. Ved rotation bliver yderpunkterne i billedet de mest slørede, mens centrum af billedet kan blive næsten skarpt.

Bevægelsessløring kan også laves ved at zoome (kun på zoom-objektiver) mens lukkeren står åben.

 

1/6s, f/29, ISO 100, 18mm. Kameraet roteret. Rhododendrohn af Jørgen D. Vestergaard

 

1/10s, f/6.3, ISO 640, 94mm. Objektivet zoomet. Slange af Jørgen D. Vestergaard

 

Ved motiver i bevægelse, eks. flyvende fugle, panorerer du med motivets bevægelse. Men bare rolig, den langsommer lukkertid sørger for, at også motivet bliver sløret. Hvor sløret motivet bliver, afhænger af din lukkertid. Hvis du ikke får en stor nok effekt, gør du bare lukkertiden endnu langsommere. Bliv ved med at gøre lukkertiden langsommere indtil du syntes, at det er blevet alt for meget.

Du kan opnå billeder med pastelfarver eller fantastiske sort/hvid billeder.

Fælles for disse teknikker er, at du skal forvente rigtig mange “fejlskud”, så sørg for at lave rigtig mange billeder, så du har noget at sortere i, når du sidder foran computeren. En god måde er, at sætte kameraet på kontinuerlig billedoptagelse, så der optages billeder lige så længe du holder udløseren nede. Det er svært at starte bevægelse af kameraet samtidig med at du trykker udløseren ned, så prøv at starte billedoptagelsen i en position før dit tænkte motiv, og fortsæt bevægelsen og billedoptagelsen til du er godt og vel forbi dit motiv.

Da du har brug for at kontrollere lukkertiden, kan du evt. indstille kameraet på lukkertidprioriteret metode (Canon: Tv, Nikon: S).

 

1/15s, f/32, ISO 100, 105mm. Panorering vandret med de flyvende gæs. Gæs af Jørgen D. Vestergaard

 

1/3s, f/22, ISO 100, 10mm. Panorering lodret langs med træstammerne. Bro af Jørgen D. Vestergaard

 

 

1/20s, f/40, ISO 100, 400mm. Fugle af Jørgen D. Vestergaard

 

1/20s, f/40, ISO 100, 275mm. Høg af Jørgen D. Vestergaard

 

1/20s, f/36, ISO 100, 210mm. And af Jørgen D. Vestergaard

 

Uskarpt

Hvorfor skal billeder være skarpe?

Prøv at arbejde bevist med at gøre hele billedet uskarpt, så kun konturer og farver anes.

Det kan faktisk være svært at lave et helt uskarpt billede. Prøv at slå fokus på manuel og se liveview mens du selv drejer fokusringen indtil du ser noget, du kan lide.

 

1/160s, f/5.6, ISO 200, 41mm. Broen af Jørgen D. Vestergaard

 

 

Tak til

Ovenstående er i høj grad inspireret af Jon Detlefsen (sagafoto.dk) og Carsten Krog Pedersen (billedsprog.dk), som begge deler ud af deres viden, tips og ideer hos Fotomalia.

 

Del artiklen