Fart over feltet på Terminalen

Fart over feltet på Terminalen af Henrik Hansen

Det er altid spændende at være afsted til klubaften i fotoklubben, og især når turen går til et sted med masser af energiske unge mennesker, der bare giver den gas. Denne klubaften gik til Terminalen i Herning, og de unge mennesker gav den fuld gas på skateboards, løbehjul eller bare med kroppen som motor.

Det er en fornøjelse at se, når nogen går op i deres aktivitet, og det gjorde de unge i høj grad. Og det gjorde fotograferne derfor også.

Flokken af fotografer gik i gang med opgaven, som betød at de måtte gå, klatre, kravle og ligge på gulvet for at få gode vinkler på de mange forskelligartede aktiviteter.

Lidt fototeknik

Fart over feltet på Terminalen af Grethe Larsen

Fototeknisk var der naturligvis masser af udfordringer. Terminalen er en stor hal med dunkel belysning, ihverfald set fra en fotografs synspunkt. For at kompensere for det manglende lys blev der eksperimenteret med høje ISO-værdier og de lavest mulige blændetal. Jo højere ISO des mere forstærkes lyset i billedet, og jo mindre blændetal des mere lys lukkes ind til billedsensoren.

Hvis du vil fryse bevægelser, kræver det en kort lukkertid, hvilket igen øger behovet for høj ISO og lille blændetal.

En anden teknik var at bruge lange lukkertider, da længere lukkertider lader mere lys slippe ind til billedsensoren, simpelt hen fordi lukkeren står åben i længere tid. Dette kan give nogle spændende effekter i billederne, da man nu kan se bevægelse i billedet, når motivet flytter sig i den tid, lukkeren står åben. Med en lang lukkertid kan du vælge, om du vil holde kameraet, og dermed lade motivet, der bevæger sig, blive sløret på grund af bevægelsen, eller du kan vælge at bevæge kameraet med motivet, så motivet holdes samme sted i søgeren, hvorved motivet bliver skarpt og omgivelserne bliver slørede. Den sidste teknik kaldes for panorering. Begge teknikker med lang lukkertid kan give spændende billeder, men vær parat til at eksperimentere med kameraindstillingerne og forvent at kun en lille andel af dine billeder rent faktisk bliver som ønsket.

Hvis du vil lære mere om hvordan, blændetal, lukkertid og ISO arbejder sammen i den såkaldte eksponeringstrekant, kan du læse mere her.

Eksponeringstrekanten. Grafik af Jørgen D. Vestergaard

Terminalen er et besøg værd

Hvis du er til streetaktiviteter, eller urbane sportsgrene, som Terminalen selv omtaler det, eller bare har lyst til at lave billeder af aktive mennesker, er Terminalen et besøg værd. Kibæk Fotoklub havde alle aftaler på plads.

Tak for en god aften

Alle de aktive unge mennesker og deres forældre gav naturligvis tilladelse til, at vi må bruge billederne. Tak at I stillede op til sjov og ballade, og vi håber, I kan bruge billederne til jeres egne formål.

Tak også til Grethe for kaffe og kage til os, der havde glemt instruksen om selv at medbringe forplejning. Kaffe og god snak om strabadserne var en god afslutning på en hyggelig aften.