Du kommer ikke uden om billedbehandling!
Som fotografer med digitale kameraer kommer vi ikke uden om, at computeren og billedbehandlingsprogrammer er vigtige værktøjer i billedskabelsesprocessen. Vigtige for i første omgang at omsætte de uforståelige rå informationer fra kameraets billedsensor til et billede. Og når det er sket, vigtige for at formidle din historie bedst muligt.
Computerens billedbehandling starter allerede i kameraet, hvor dets computer behandler de rå data fra billedsensoren. Uanset om du skyder JPG eller RAW er der computere involveret, men med forskellig funktion på forskellige tidspunkter. Hvis du laver et JPG billede, er det kameraproducentens idé med billedbehandling, der bliver lagt over dit billede, med mindre du gør noget aktivt for at ændre det. Heldigvis kan du sagtens selv ændre hvordan dine JPG-billeder behandles i kameraet. Hvis du laver RAW er kameraets computer kun involveret i at omsætte analoge signaler til digitale værdier som gemmes på hukommelseskortet, og du må selv igang ved computeren for at fremkalde det billede, der fortæller din historie.
Du kan naturligvis også arbejde videre med et JPG-billede, hvis du syntes kameraets version skal forbedres.
Lidt lommefilosofi
I fotografkredse kan man høre en debat om, at rigtige fotografer ikke bruger billedbehandling, og at det er finere at lave billedet direkte i kameraet. Dermed menes at billedet er ubehandlet, originalt eller ligefrem råt.
Hmmm, jeg vover gerne den påstand, at et råt og ubehandlet billede af virkeligheden ikke eksisterer. Og har aldrig gjort det. Ikke i digitale kameraer. Ikke i analoge kameraer. Ikke engang i øjnene på betragteren.
Lad mig prøve at forklare det kort. Generelt for kameraer og deres virkemåde er, at de består af:
1) Et antal linser samlet i et objektiv
2) En blænde med et større eller mindre hul. Blænden er en del af objektivet
3) En lukker som åbnes i en afgrænset tid. Lukkeren er en del af kameraet
4) Et mere eller mindre lysfølsomme medie (film eller digital sensor) som rammes af lyset, der strømmer gennem blænden, når lukkeren er åben
Alle disse parametre påvirker det resulterende billede. Dette betyder dermed, at selv om du og jeg stiller os op og hver laver et billede af det samme motiv på det samme tidspunkt, kan vi få to vidt forskellige billeder som resultat.
Objektivet (og den retning du peger det i) bestemmer hvilket udsnit af scenen foran dig, som du laver billedet af. Er det en vidvinkel, som viser hele scenen, eller er det den lange tele, som skærer en lillebitte skive ud i landskabet? Blænden kan fuldstændigt sløre for- og baggrund, eller gøre hele billedet skapt. Lukkertiden kan sløre eller fryse bevægelser, eller ligefrem gøre bevægelige motiver usynlige og endelig kan billedet laves lysere eller mørkere, være sort/hvid eller farver.
Alt dette bare for at forklare min påstand om, at det ubehandlede billede ikke eksisterer.
“Jeg vover gerne den påstand, at et råt og ubehandlet
billede af virkeligheden ikke eksisterer.”
Men hvorfor er det vigtigt? Jo, fordi du nu kan vælge din egen metode til billedbehandling med fuldstændig god samvittighed!
Dine billeder fortjener din historie
Dine billeder skal fortælle DIN historie.
Det kan være uhyggeligt svært at ramme alt perfekt, når du står i situationen med dit kamera, og motiverne suser om ørene på dig. Du skal holde styr på alt fra komposition til eksponering og fokusering, og det hele afgøres i splitsekunder.
For at gøre det hele endnu sværere er det først, når du kommer hjem foran komputerskærmen, at du opdager, at horisonten blev lidt skæv og hvidbalancen ikke helt rigtig. Skyggerne blev vist også lidt undereksponerede, og i det hele taget syntes du ikke, at dit eget stærke indtryk videregives i billedet.
Du har ikke gjort noget forkert, men for din egen skyld bør du investere lidt tid foran computeren, for at viderebringe det bedste i dit billede. Ved at bruge 30 sekunder, vil de fleste af dine billeder blive markant bedre.
Ved at bruge 30 sekunder, vil de fleste
af dine billeder blive markant bedre
Husk, det er din historie som dit billede skal fortælle. Ikke din kameraproducents eller et billede baseret på tilfældigheder.
For hvert billede kan du med fordel overveje følgende:
- Skær billedet til (men husk miljøet som en del af din historiefortælling) og ret det eventuelt op.
- Optimer eksponering
- Angiv farvemætning og hvidbalance.
- Optimer skarphed og støjreduktion
- Og så videre
Du kan umiddelbart se forbedringerne i billedet, og hvis du ikke syntes en given behandling er en fordel for billedet, så går du bare et trin tilbage.
Du bestemmer!
Billederne her på siden er alle fra samme sted og lavet inden for få minutter. Men historierne er vidt forskellige, selv om de alle viser rhododendrons.
Hvad gør jeg selv
Min egen tilgang til billedbehandling er fokuseret på at bringe billedet tæt på den stemning, jeg oplevede da billedet blev eksponeret. Det betyder, at jeg gerne retter op på horisonten og beskære billedet, lige som lys og farver ofte bliver rettet. Til gengæld fjerner eller tilføjer jeg ikke elementer i billedet. Jeg tilføjer ikke lige en løve (hvis jeg da havde været på safari) eller fjerner en fugl, som lige var i vejen. Med andre ord vil jeg gerne formidle det jeg selv så, og den stemning jeg selv oplevede uden at lave om på motivet. At prøve at gengive en stemning kan sagtens resultere i et kunstnerisk billede.
Andre gange går jeg “all in” og prøver kræfter med en mere drastisk billedbehandling, hvor jeg leger langt uden for min egen oplevelse af motivet. Det kan sagtens være sjovt og det kan sagtens tjene et formål.
Du bestemmer selv
Du har frit valg på alle hylder med hensyn til, om du vil “nøjes” med den billedbehandling du får kameraet til (og som er kameraproducentens valg, med mindre du selv gør noget aktivt). Eller om du vil lave en minimalistisk behandling for at bringe billedet tættere på det, du selv så, da du eksponerede billedet. Eller om du vil ændre motivet mere radikalt gennem omfattende billedbehandling.
Så husk: Du bestemmer selv.
“Ja, du hørte rigtigt: Du bestemmer selv.”
Videre læsning
Læs eventuelt mere i artiklerne 7-punkt billedbehandling og i Alternativer til Photoshop og Lightroom.